19.12.2013

Guerlain - Jicky






1889'dan beri...
Tarihsel olayların olduğu gibi, parfümlerin de, tarihin tozlu sayfalarında süregelen serüveninde belirli dönüm noktaları var. Belki İstanbul'un fethi kadar Dünya'nın kaderini değiştirmiyor bu dönüm noktaları ancak, parfüm dünyası için büyük olaylar olarak gözümüze çarpıyor. İşte bu tarz dönüm noktalarından birinin adı da Jicky. 1889 yılında üretilmeye başlanmış, tarih kokan bir parfüm.


Bilinen tarihte pek çok parfümün yüzyıllar öncesinde dahi kullanıldığını biliyoruz. Osmanlı saraylarının kokuları, günümüzde bile oldukça rağbet görüyor örneğin. Peki nedir Jicky'yi bu kadar özel kılan?

Esanslardan modern parfümlere bir geçiş, kompleks yapılı kokuların insanlığa sunulması Jicky ile olmuş. Bugünün parfümlerinin ilk formu da diyebiliriz Jicky'ye. Yani saray sultanlarının boyunlarına dokundurduğu esansların değil, 2013 yılında fısır fısır sıktığımız modern parfümlerin öncüsü Jicky.

Peki böyle bir parfüm, 120 yılı aşkın bir geçmişi olan bir eser, nasıl bir şey tam olarak? Bugün parfüme detaylı olarak göz atacağız.

Parfüm odunsu oryantal olarak sınıflandırılmış. Öncelikle bu kokuyu değerlendirirken üretim yılına göre değerlendirme yapmayı düşünmüştüm ancak bu düşüncemi engelleyen bir durum var. Bu koku halen üretiliyor! Yani bir eksiğini söyleyecek olursak, "o kadar eski parfüm olsun normaldir" demem pek mümkün değil. Halen üretiliyorsa bazı şeyleri aşmış bir koku olmalı. Ben öyle kabul edip kokuyu sıkıyorum.

Açılışında kirli bir limon kokusu beni karşılıyor. Hatta biraz hayvansal olduğunu da söyleyebilirim. Hayvansal notalardan nefret eden beni oldukça rahatsız eden, tam anlamıyla "eski bir açılış" Orta notalarda çiçeksilik mevcut. Lavanta ve iris hissedilebiliyor. Tatlılık oldukça az diyebilirim. Tahammül sınırlarımı zorlayan hayvansallık sürüyor. Civetten kaynaklandığını düşündüğüm, ağır bir hayvansallık. Alt notalarda Kremsi his artıyor. Özellikle vanilya hoş olmuş. Biraz da deri devreye giriyor sonlarda. Deri kullanımı başarılı. Bu şekilde de son buluyor kokumuz. Sanırım açılışı ne kadar beğenmediysem, sonlara da bir o kadar hayran oldum. Gerçekten çok kaliteli.

Özetle Jicky oldukça doğal, fazla hayvansal, eski bir koku. Bu kadar yaşanmışlığı biriktirmiş bir kokuya fazla bir şey söylemek bize düşmez elbette ancak ilk parfümlerden biri de olsa olsa böyle kokardı herhalde. Özellikle notaların doğallığı bana Guerlain markasının yüzyıllar süren bir geleneği olduğunu göstermiş oldu. Gerçekten başarılı bu açıdan.

Renkli filmlere yeni yeni geçildiği yıllarda, üstü açık Cadillac'larda gezen zengin kadınlara gerçekten yakışacak bir koku. Özellikle sonlara doğru azalan hayvansallığı kokuyu çok güzel yerlere taşımış. Biraz zaman geçtikçe lezzetlenen, katman katman, sürprizlerle dolu bir koku Jicky.

Notalardan oluşan kompleks parfümlerin öncüsü bir koku olmasından mıdır bilinmez, notalar arasındaki geçişleri çok başarılı bu parfümün. özellikle üstüne düşüldüğü ve bu işe kafa yorulduğu besbelli. Bir bayan kokusu olmasına karşın, modern dünyanın birçok erkek parfümünden daha erkeksi. Çok ilginç bir koku. Daha önce böyle bir şey koklamamıştım itiraf etmeliyim.

Tene yakın kalan bir tarzı var. Kalıcılığı oldukça iyi olmasına rağmen farkedilirlikte biraz güçsüz geldi bana. Özellikle ilk 1 saatten sonra pek hissedilmiyor. 35 yaş ve üzeri, şık ve biraz da resmi giyinen bayanlara oldukça yakışacak, bir ağırlık katacaktır zira böyle insanları piyasa kokuları tatmin etmez diye tahmin ediyorum. Erkek kullanımına da uygun görsem de, günlük kullanımdan ziyade, sanatsal bir çalışma olarak görüşmesi taraftarıyım. En azından erkekler tarafından.


Fotoğraflardan da anlaşılacağı gibi, pek çok farklı şişe tasarımıyla karşımıza çıkıyor Jicky. Bunca yıldır hiç değişmeden gelmesi mucize olurdu zaten. Formülasyonu hiç değişmiş midir onu bilmiyorum.

Abartılmış hayvansallık dışında tam bir şaheser olduğunu düşünüyorum kokunun. Ah bir de temiz bir kokusu olsaydı, o zaman 2200'lü yılları rahatlıkla göreceğini söylerdik sanırım :)

Parfümseverler için yaşanması gereken bir deneyim daha...Guerlain Jicky.


2 yorum: